maanantai 2. lokakuuta 2017

Sims-haaste: Kammokoulu

Läksyklubit, keittiövuorot, natsiope, huono hupi, kellontarkka aikataulu, ihan liikaa tekemistä... 7 opiskelijasimiä on tuotu vastentahtoaan sisäoppilaitokseen, jossa heiltä vaaditaan taitopisteiden maksimointia, kultaista ansiomerkkiä, hyvää koulumenestymistä ja urahuippua tiukan opettajan valvoman silmän alla. Ainoa tapa päästä tuskasta eroon on suoriutua tästä kaikesta ennen aikuistumista. Tervetuloa Kammokouluun!

HAASTEEN ALOITUS:
Luo 7 opiskelijaa ja yksi opettaja. Opiskelijat voivat olla joko lapsia, teinejä tai molempia sekaisin. (Jos et halua, että opiskelijat ovat sukua toisilleen ja jaksat nähdä vaivaa, voit luoda opiskelijoille eri vanhempia ja muutattaa nämä pois koulutontilta.)

Jokaisen opiskelijan tulee maksimoida 1 taito, saada 1 kultainen ansiomerkki, päästä vapaavalinnaisen uran huipulle, saada 1 harrastuslaatta ja 10 todistus. Sovella tehtäviä omistamiesi lisärien mahdollistamien toimintojen mukaan. Arvo jokaiselle simillesi eri taitopiste ja ansiomerkki. Luodessasi opiskelijoita voit kirjata simin elämänkertaan minkä taitopisteen (ruoanlaitto, mekaniikka, karisma, kunto, logiikka, luovuus, siivous) ja ansiomerkin (lelunrakennus, robotinrakennus, kimppujenteko, ompelu, savenvalanta, kalastus, puutarhanhoito) hän aikoo saavuttaa, niin ne eivät unohdu. Halutessasi voit ottaa mukaan myös muita Kauppa aukin ansiomerkkejä. Harrastuksella ja uralla ei ole väliä. Simien luonnissa ei ole mitään rajoitteita. Saat luoda mieluisesi.

RAKENNUS JA SISUSTUS:
Rakenna koulu, jossa on mahdollista hankkia kaikkia taitopisteitä ja ansiomerkkejä. Voit esimerkiksi rakentaa liikuntasalin, kotitalous- ja käsityöluokkia yms., mutta jos et jaksa hienostella näin, riittää että tontille on sijoitettu tarvittavat välineet. Sijoita yhteen huoneeseen työpöytä, jonka ympärille opiskelijat tuovat läksykirjansa koulusta. Halutessasi voit tehdä luokkahuoneen, jossa kullakin on oma istumapaikka läksyjentekoon varten. Tarvitset taloon myös keittiön ja yhteisen ruokatilan sekä vessat. Opiskelijoilla on kullakin oma huone/kimppahuone. Opettajaa varten voit tehdä erillisen vessan ja huoneen, jonka ovi lukitaan muilta simeiltä. Muuten saat sisustaa miten huvittaa.

PELAAMINEN:
Opiskelijoilla on aikuistumiseensa asti aikaa suorittaa heille annettu haaste (eli maksimoitu taito, kultainen ansiomerkki, harrastuslaatta, uran huippu ja 10 todistus). Kun kaikki on tehty, opiskelija voi lähteä yliopistoon tai poistua tontilta vapauteen. Opettaja on laatinut päiväohjelman, jota jokaisen on noudatettava open läsnäollessa.

Päiväohjelma:
8:00 Kouluun
13:00/15:00 Vapaa-aikaa koulun jälkeen
18:00 Ruokailu
20:00 Läksyklubi
22:00 Hiljaisuus

Läksyjä saa tehdä vain läksyklubiajankohtana (klo 20 eteenpäin), ja sinne täytyy tulla siinä voinnissa, mikä sillä hetkellä sattuu olemaan. Jos sim ei jaksa tehdä läksyjä loppuun, hänen täytyy odottaa seuraavan päivän läksyklubia saadakseen jatkaa. Viikonloppupäiviin kannattaa sisällyttää aamupala ja läksyrästituokio.

Jokainen opiskelija on vuorollaan keittiö- ja siivousvuorossa päivän ajan. Silloin tulee tarjota ruoka muille opiskelijoille ja pitää koulu siistinä sekä korjata rikkoutuneet tavarat. Voit määrätä kunkin simin vuorollaan keittiövuoroon esimerkiksi vasemmalla olevan sim-rivistön mukaisesti ylhäältä alas. Opettaja tekee ruoan ja muut askareet vain silloin, jos koulussa on pelkkiä lapsia.

Hiljaisuuden alkaessa (klo 22) opiskelijoiden tulee olla omassa huoneessaan. Jos opiskelijan kuitenkin täytyy päästä vessaan yms. yöllä, hän voi sinne mennä omalla vastuullaan ja toivoa ettei jää kiinni. Jos opettaja näkee opiskelijan hiljaisuusaikana vaikkapa käytävillä, voit rangaista tuhmaa opiskelijaa ylimääräisellä keittiövuorolla tai jollain muulla keksimälläsi keljulla tavalla.

Jos opettaja ei ole tontilla (hän käy oikeissa töissä), opiskelijoiden ei tarvitse noudattaa päiväohjelmaa, koska heitä ei ole kukaan valvomassa.

Opiskelijat eivät saa käyttää tavoite- ja urapalkintoja tai tavoitepiste-etuuksia. Tontilla ei saa olla lemmikkejä.

PISTEET
Pisteet lasketaan kultakin opiskelijalta erikseen sen jälkeen, kun hän on suorittanut vaatimuksensa tai kasvanut aikuiseksi.

+1 Uraohjus
+30 Valmistunut oppilas
+1 Stipendiä kohden
+5 Opettajan elämäntavoitteen toteuttaminen
+2 Jos tontilta löytyy taikalamppu
+10 100 taitopistettä kohti (yhteensä kaikilla opiskelijoilla)
+5 10 000 tavoitepistettä kohden (yhteensä kaikilla opiskelijoilla)
+1 Livahda ulos jäämättä kiinni

-50 Aikuiseksi kasvanut epäonnistunut opiskelija
-10 5 todistus
-5 Potkut töistä
-50 Sosiaalityöntekijän viedessä lapset pois
-10 Simin kuolema (tontin simit ja vierailijat)

Lopuksi esittelen peliini luomani kammokoulun opiskelijat. Heidän koulunkäynnistään tulee lisää kerrontaa myöhemmin!



Oikealta vasemmalle:
Opettaja Jaana
Ilkka (ruoanlaitto ja robotit)
Seija (siivoaminen ja puutarha)
Hanna (kunto ja kukat)
Patrick (luovuus ja savenvalanta)
Ken (karisma ja lelut)
Melissa (mekaniikka ja kalat)
Konstantin (logiikka ja ompelu)

Kertokaa jos innostutte kokeilemaan haastetta. .-) Saa kysyä tarkennusta, jos jokin kohta jäi epäselväksi.

♦ Fiku & Kasa

2 kommenttia:

  1. Uu, tämähän vaikuttaa mielenkiintoiselta :D Tästähän saisi kätevästi tekemistä kaikille turhille teineille ja lapsille naapurustossa... Siis jos kiertää sääntöjä pikkaisen ja/tai koettaa saada opiskelijoita jotka eivät ole sukua toisilleen... Ehkä se ei olisi huijaamista jos simin maksimoitaviksi taidoiksi ja taitopisteiksi valitsisi sellaiset, joitä näillä ei jo ole? :D (Ja heti Jade on kieroilemassa täällä XD)

    Mutta tämä haaste pitää kyllä pistää muistiin, minulla on "paha" tapa aina vain hankkia lapsille/teineille 8 taitopistettä ja that's it, tästä saisi ansiomerkkeineen ja harrastuslaattoineen mukavaa vaihtelua pelaamiseen ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Loistavaa että Jade on kieroilemassa! .-D Ehdottomasti saat hyödyntää kaikki turhat teinit ja lapset! Eihän se maailmanloppu ole, jos heillä on vähän taitopisteitä valmiina. .-) Hauskaa että tämä haasteteksti ehkä jollain tavalla inspiroi sinua. .-) Kerro sitten ihmeessä, miten haaste lähti käyntiin, jos ryhdyt pelaamaan. .-) Kiitos kommentista. .->

      Poista